Onsdag d. 17. juni

I dag har vi igen mødt tidligt, for at skrive os på 3D-printeren og laserskæren, hvor vi har printet møllen i den rigtige størrelse. Holderen til motoren var modbydelig at få fjernet fra bundmaterialet, men det lykkes. Holderen til dioden er blevet lavet om, så den kommer til at være kombineret med en bagvedliggende knap sådan, at når brugeren trykker ind på dioden, så returnerer dispenseren med pillerne. Designmæssigt sparer vi, at brugeren skal kigge på en knap, og så bliver brugeren også gjort ekstra opmærksom på, at hvis dioden blinker grøn, så er det fordi vedkommende skal tage sine piller og dermed slukke alarmen. Dioden blinker, når alarmen går igang, lyser helt, når pillerne bliver dispenseret, opg slukker igen, når motoren er færdig med at køre.

 IMG_8169

Vi begynder at få samling på de mindre komponenter bl.a. de små stifter, som skal sidde inde i møllen og gå ind i photo interrupteren.

IMG_8173

Efter ændringer i filerne bl.a. endnu bredere riller i skallen og mindre hul, som møllen skal dreje i, eftersom tandhjulene ikke må gå fra hinanden, har vi sat laserskæren over til skravering natten over.

IMG_8170

Vi har opvarmet og formet meget på midterpladen, så den kunne kommer til at passe ind i sin rille i skallen. Dette lykkes ved slibning og kontrol over, at overdelen ikke forskudte sig fra underdelen. Dertil har vi taget det valg, at gøre midterpladen 5 mm større hele vejen rundt, så vi får bedre mulighed for at få den til at passe gennem bukning og slibning.

IMG_8171

Vi har også ændret på holderen til motoren, så den kan blive sat ordentligt fast.

IMG_8172

Derudover har vi arbejdet på vækkeuret i CAD.

Gennem brainstorming på navne til produktet endte vi op med at kolde det: “DropUp”. Dette fortæller, at brugeren får dispenseret noget, og at brugeren skal op om morgenen. Og så lyder det godt og slagkraftigt.

IMG_8133

Herefter lavede vi forskellige alternativer til logoet i Illustrator, hvorefter vi stille og roligt stemte om det i gruppen. Det blev logoet nedenfor, der vandt, som vi vil skravere ind i låget. Bagpå kommer der til at stå HULK&DANSKE.

IMG_8175

Skærmbillede 2015-06-17 kl. 15.09.24

I dag startede vi med at kigge på problemet omkring photo interrupteren, som vi opgav på i går aftes. Efter forskellige fejlsøgninger viste det sig, at breadboardet ikke leverede ground til hele groundrækken (forbindelsen blev mistet omkring midt på breadboardet), hvorfor når vi trak ground fra Arduionen på den ene side, ville den nødvendige ground ikke kunne trækkes på den anden havldel, medmindre vi selv lavede en kobling ved en ledning. Photo interrupteren består af en side med en diode samt en anden side med en switch, som kobler til, hvis dioden ikke lyser på den. Hvis lyset blokeres kobler switchen til, og der flyder en væsentlig større strøm (omkring de 5V fra Arduinoen) igennem interrupteren og videre til den valgte anolog pin. Dermed stiger de returnerede talværdier til over 1000, hvis dioden lys i photo interrupteren blokeres. Selve fejlsøgningen bestod i at tjekke om, hvorvidt den returnerede analoge værdi var 0, hvis vi puttede den i groundrækken, og 1023 hvis vi puttede den i VCC-rækken. Da vi puttede den analoge pin i groundrækken, opdagede vi, at værdien ikke var 0, hvorfor det kun kunne betyde, at den ikke var forbundet til ground. Da vi flyttede den analoge pin til et andet ground-hul skiftede værdien til 0, hvorfor vi blev klar over breadboardets fejl.

Da photo interrupteren var tilkoblet Arduinoen korrekt, tilføjede vi få linjer til dispenserkoden, således at der nu tages højde for, at steppermotoren stoppes, når en metalpind i møllen interagerer med photointerupteren.

Endvidere tog vi det valg at ændre på antallet af knapper til LCD display. I stedet for blot at have en gå-ned-knap valgte vi ligeledes at tilføje en gå-op-knap. Vi valgte at gøre dette, fordi vi følte, at dette ville være mere brugervenligt over for forbrugeren, samt at det ikke ville gøre antallet af knapper for mange og derfor i stedet virke forvirrende for forbrugeren. Derfor kommer antallet af knapper og deres funktioner nu til at være således:

knapperasd

Vi begyndte at lode wires på de komponenter, der skal placeres forskellige steder i dispenseren og uret. Vi er derfor klar til at sætte elektronikken fast, når både pilledispenseren og vækkeuret er blevet fremstillet færdigt. Ledningerne er bevidst gjort en smule for lange. Hvis de er nødt til blive forkortet en smule i det endelige produkt, burde det ikke tage alt for meget tid at ændre – det vigtigste er at tankerne er gjort omkring, hvad der skal wires, og hvad der ikke skal.

Vi tilkoblede også en LED til dispenserkoden. Ideen med LED’en er, at når vækkeuret ringer, så skal LED’en blinke (sidder på pilledispenserens front), mens når pillen gives, så skal LED’en blot lyse konstant. Vi ønskede at få LED’en til at blinke med fade, betydende at lyset skal blive svagere og svagere og så til sidst slukkes. Dette forløb gentages og hermed opleves et blinkende lys, der fader. For at have dette fade, kræves det, at den tilkoblede pin er en digital pin med PWM – dette fordi at vi fra koden kan give beskeden om, at den skal fade. Hvis den digitale pin ikke har PWM så vil LED’en ikke kunne fade. Dog krævede LED’en en digital pin med PWM, og eftersom vi allerede anvendte alle PWM digitale pins, var der en lille udfordring. Vi forsøgte  os med om nogle af motorens PWM digital pins kunne erstattes af en simpel digital pin. Efter lidt prøven frem og tilbage lykkedes det os at tilkoble motoren med en PWM digital pin færre, end hvad vi oprindeligt havde tilkoblet den. Vi kunne nu anvende den ledige PWM digital pin til LED’en.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s